• Ring: 0771-400 100
  • E-post:

FAQ

Du har valt att byta till Qall. Vad händer sedan?

Du får hem ett SIM-kort av oss som har ett tillfälligt nummer. Det nummer du valt att flytta till Qall kommer, när nummerflytten gått igenom, att kopplas till detta SIM-kort och ersätta det tillfälliga numret. Datumet för din nummerflytt meddelas via SMS.

Din nuvarande operatör har enligt Post- och Telestyrelsens (PTS) regler tre dagar på sig att släppa ditt nummer som du vill flytta ut. Om de trots detta inte släpper ditt nummer råder vi dig att kontakta operatören alternativt vår Kundservice.

Ditt gamla SIM-kort från föregående operatör är i bruk till dess att nummerflytten sker. Har du ett kontantkort måste det vara registrerat hos din nuvarande operatör innan nummerflytt kan ske.

 

Vad är min PIN-kod?

Första gången du startar din telefon är PIN-koden redan förutbestämd och du hittar den på ditt SIM-kortsbrev du fick med SIM-kortet. Vill du därefter ställa in en personlig PIN-kod går det givetvis alldeles utmärkt. Det gör du genom att ändra i telefonens inställningar. Du har tre försök på dig att slå in din PIN-kod. Om du misslyckas med att slå rätt kod låses din telefon ytterligare ett steg och du kommer vara tvungen att slå in din PUK-kod.

Vad är PUK-kod?

Om du skrivit fel PIN-kod tre gånger så låser sig SIM-kortet i din telefon. Telefonen kommer då att fråga efter PUK-kod som är ytterligare ett steg för att skydda telefonen mot obehörigt användande. För att komma åt telefonen igen måste du då ange din PUK-kod. Du har tio försök att slå rätt PUK-kod, sedan låser sig kortet permanent och du får (mot en kostnad) skaffa ett nytt SIM-kort. PUK-koden hittar du på SIM-kortsbrevet som du fick i samband med SIM-kortets utskick.

Jag kommer inte in på min telefon efter att jag angett PIN-koden. Det står bara SIM låst?

Det felmeddelandet får man vanligtvis om telefonen är operatörslåst. Kontakta din föregående operatör och kontrollera detta med dem. Observera att det kan tillkomma en avgift för upplåsning, som din tidigare operatör tar ut.

Varför har jag inte täckning på mitt abonnemang?

Det kan vara en driftstörning i ditt område så kontrollera så att det inte ligger några driftstörningar här. Starta om telefonen samt testa även SIM-kortet i en annan telefon. Kontakta kundservice om felet fortfarande kvarstår efter ovan nämnda kontroller.

Jag kan inte surfa eller skicka MMS med min telefon?

Kontrollera dina inställningar i telefonen, se länk.

iMessage i min iPhone fungerar inte?

Avaktivera iMessage och därefter aktivera igen. Fungerar det fortfarande inte skall du starta om telefonen. iMessage är en tjänst som Apple tillhandahåller. Vid felsökning måste du kontakt Apples support på telefonnummer 020-100 529.

Hur når jag min röstbrevlåda?

Beroende på var du ringer ifrån kan du nå din röstbrevlåda via olika nummer:

  • Från egen mobil i Sverige: 888
  • Från fast telefon: 0728-988 888
  • Från utlandet: +46 728-988 888

Hur fungerar koden till röstbrevlådan?

Första gången du ringer röstbrevlådan får du välja en personlig kod. Koden till röstbrevlådan använder du när du vill lyssna av meddelanden i din röstbrevlåda från en annan telefon.

Hur får jag reda på att jag har ett meddelande i röstbrevlådan?

Du får ett meddelande via SMS som aviserar att du har fått ett nytt meddelande i röstbrevlådan.

 

Min mobiltelefon har blivit stulen. Vad gör jag?

  1. Gör en polisanmälan omgående.
  2. Kontakta Kundservice och uppge det referensnummer du fått av polisen, samt IMEI-numret som du finner i din telefon eller i förpackningen. Detta nummer används för att spärra din mobiltelefon om den skulle bli stulen, se därför till att spara denna kod.

Hur spärrar jag mitt abonnemang?

Du kontaktar Kundservice under ordinarie öppettider. Om du behöver spärra ditt SIM-kort utanför ordinarie öppettider mailar du istället till sparr@qall.se. När detta är gjort blir ditt SIM-kort obrukbart. Även om du skulle återfå din telefon, kommer det att krävas ett nytt SIM-kort.

Vad gör jag om jag förlorat min PIN- eller PUK-kod?

Kontakta Kundservice så skickar vi ut uppgifterna på nytt. Utav säkerhetsskäl kan vi inte uppge PUK-kod över telefon.

 

Fakturafrågor

Jag har inte fått min faktura. Vad gör jag?

Maila Kundservice med ditt kund- eller personnummer så skickar vi ut en kopia omgående.

Var hittar jag mitt kundnummer?

Kundnummer hittar du längst upp till höger på fakturan under din adress.

Vart ska jag betala mina fakturor?

Svea Ekonomi

Bankgiro: 609-5475
Plusgiro: 4182103-4

Svea Inkasso

Bankgiro: 177-7366
Plusgiro: 4866603-6

Vilket förfallodatum har fakturorna?

Betalningen skall vara oss tillhanda senast den 27:e varje månad.

Jag har råkat betala min faktura två gånger. Vad gör jag?

Vanligtvis sker en återbetalning via utbetalningsavi sju dagar efter att dubbelbetalningen registrerats. Kontrollera din post samt ditt bankkonto (om du har autogiro), annars kontakta Svea Ekonomi på telefonnummer 08-735 90 00.

Hur anmäler jag autogiro?

Du anmäler autogiro genom att skicka in en autogiroblankett.

Hur anmäler jag e-faktura?

Vi erbjuder inte tjänsten e-faktura i dagsläget, men du kan alltid anmäla autogiro samt få fakturan skickad till din e-post.

Vad betyder Megacall/Massanrop på fakturan?

Massanropssamtal är samtal där man ringer till exempel Bingolotto, Melodifestivalen, insamlingar m.m. Samtliga nummer börjar på 099-. Tänk på att betalsamtal och Megacall/Massanrop är en efterdebiterad tjänst vilket innebär att du som kund kan ha ringt dessa samtal exempelvis månaden innan, men fått det specificerat på din faktura denna månad.

 

Övrigt

Hur ser jag min bindningstid?

Bindningstiden ser du enklast på den orderbekräftelse du fick skickad till dig i samband med avtalsstarten. Saknar du bekräftelsen kan du kontakta oss på Kundservice.

Hur avslutar jag mitt abonnemang?

För att avsluta ditt abonnemang kontaktar du oss via mail eller telefon.

Jag skall avveckla min verksamhet, men önskar att ha kvar mitt abonnemang. Vad ska jag göra?

Du fyller i en överlåtelseblankett och skickar in den till oss.