• Ring: 0771-400 100
  • E-post:

Så får du lojala kunder

May 25. 2015 | Kategori: Effektivisering, Småföretagartips

Att skaffa lojala kunder är viktigt för alla företag. En lojal och bra kundkrets ger en trygg, regelbunden inkomst och det bästa av allt är kanske att de ofta rekommenderar sina vänner och kollegor om ert företag och era tjänster, som i sin tur stärker varumärket. Här följer några tips från privataaffärer.se!

Ge dina återkommande kunder det där extra

Det är ganska enkelt egentligen, om vi känner oss lite extra ompysslade och speciella som kund så är det mycket större chans att vi blir lojala och återkommer till samma butik, affär, företag etc. Det kan vara något enkelt som en rabatt på kvittot eller något litet som kunden får gratis. Det kommer att uppskattas oerhört mycket av kunder och de kommer garanterat tillbaka till dig.

Belöna lojala ambassadörskunder

Lojala kunder som rekommenderar ditt företag till andra är en guldgruva. Därför är det viktigt att visa din uppskattning till dessa kunder genom att belöna dem. Ett av de absolut bästa sätten att snabbt bygga en rejäl kundbas.

Låt kunderna lära känna dig bättre

Alla är vi människor som behöver social kontakt. Ingen vill att någon okänd ska ha insyn i ens liv, men genom att låta dina kunder lära känna dig och vice versa så är ni plötsligt inte okända för varandra längre. Genom detta bygger du upp ett mycket starkt varumärke och ett mycket effektivt sätt att göra detta, förutom att faktiskt prata med kunderna, är genom sociala medier (ex. Facebook, Instagram eller Twitter). Då kan du visa utvalda delar av vem du är och vad ditt företag är och gör.

Bry dig om kunderna

Detta är en självklarhet som tål att belysas. Att bygga relationer med kunder innebär att bry sig om kunderna och vara uppriktig. Annars uppfattar kunderna att det du gör är rena säljknep, vilket sällen är uppskattat. Kundskapande och kundvård är alltid A och O när du bygger ditt företag och dess varumärke.

Skapa en kundklubb

Ett effektivt sätt att få fler lojala kunder är att starta upp en kundklubb eller en form av lojalitetsprogram för dina kunder. Då kommer frekventa kunder bli ännu mer frekventa och chansen ökar att de tipsar sina nätverk om just ditt företag med de bra kundförmånerna.

Läs gärna mer på privataaffärer.se.